Unghästar

Det är inte alltid lätt val att köpa häst. Ska man ha en unghäst? eller ska man ha en läromästare?
Den unga hästen är lätt att forma men är även väldigt lätt att förstöra. Den välutbildade hästen är kanske riden mycket på förra ryttarens hjälper och kan då bli sämre under en period. Jag tycker inte man ska vara rädd att köpa unghästar om man har bra hjälp.
Det vitigaste med en unhäst är att den svarar framåt! Rid mycket ut och gör tempoväxlingar.
Rid inte för långa pass på ridbanan. Övergångar övergångar är nyckeln till starkare hästar!

Ett veckoschema som jag brukar följa är:

Dag 1: Tömkörning (För om hästen är pigg så är de bra att den får ut sin energi)
Dag 2: Ridning på bana övergångar ( Banan kan bytas ut mot äng eller ridhus) Max 30 min
Dag 3: Galoppträning på grusvägar
dag 4: Vila
dag 5: Tömkörning eller löshoppning
dag 6: Ridning på bana
dag 7: Ut i skogen klättra

Detta är ett schema för en häst under uppbyggnad.
Sen kan man ju lägga in mer markarbete under vissa perioder.
Jag brukar köra detta schema under en period sen lägger jag in vila i mellan ca 1 vecka åt gången så hästarna hinner smälta alla delar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0